Tøv! Selfølgelig ikke.
Jeg brukte spill utallige ganger i terapirommet med barn og unge i mine 13 år som fastlege. Spesielt der de som slet med kommunikasjon på tradisjonelt vis, var spillmediet et fantastisk verktøy. En verden der man kunne bekjempe sine demoner!
I Norge har det offentlige helsetilbudet for barn og unge med psykiske lidelser i liten grad integrert digitale verktøy i sin hverdag. Enten det gjelder utenforskap, angst, depresjon, ADHD eller autisme, finnes det begrenset med informasjon og tilgang på slike hjelpemidler.
Dette står i kontrast til land som Sverige og Finland, hvor apper og spill i økende grad tas i bruk i behandling av milde og moderate psykiske plager. Selv om forskningen på effekten ennå pågår, tyder mye på at digitale verktøy kan ha en positiv virkning for mange.
USA har allerede et FDA godkjent spill for barn i alder 8-12 år med ADHD ( Akili Interactive / #Akili ) Tenk å kunne skrive ut et spill på blå resept istedefor Ritalin? JA TAKK!
Vi har også noen pionerer i Norge som tar steget inn mot digitale hjelpemidler i psykiatrien. Selskap som #Simli og Trondheimsbaserte #FornixVR lager fantastisk innovative VR løsninger myntet på voksne med fobier, depresjon og sosial angst. Igjen ser vi at prinsippet med “trygge kontrollerte omgivelser, gamifisert tilnærming” fungerer! Dessverre er det foreløpig kun tilgjengelig for private klinikker (og voksne).
Vår agenda i Bitfix Helse er IKKE at vi skal spille oss friske for enhver pris, men vi må våkne opp for potensialet lek, spill og gaming har inn mot vanskelig situasjoner for barn og unge. Ikke minst hvordan dette kan supplere konvensjonell terapi. Spesielt hos barn som allerede bruker digitale plattformer i det daglige, er det etter vår erfaring, gull verdt!