Mange barn og unge sliter i dag med dårlig selvbilde og sosial angst. Heldigvis finnes det spill som kan hjelpe med disse utfordringene på en morsom og engasjerende måte.
Spilldesignere har blitt flinkere til å integrere psykologiske og pedagogiske prinsipper i spill. Dette gjør at barna kan få øve på viktige ferdigheter mens de leker.
Et spill som Celeste lar spilleren gjennomleve utfordringer som å overvinne indre demoner og takle motgang. Gjennom prøving og feiling bygges selvtilliten.
I Animal Crossing kan man skape sin egen idylliske øyverden og positive relasjoner til NPC-karakterer. Dette gir en følelse av mestring og tilhørighet.
Dette er kun små eksempler på spill som er tuftet på psykologiske prinsipper.
Spill bruker også ofte belønningssystemer for å gi positiv forsterkning og mestringsfølelse. Samarbeidsspill kan gi trening i sosial kompetanse.
Ved å velge spill bevisst, kan spill bidra til å løfte barn med lavt selvbilde og gi dem verdifull mestringsfølelse!
Bitfix Helse bruker gaming på denne måten, ved å ha voksen som forankrer opplevelser i spill med virkeligheten. Det har en magisk effekt til tider, og vi håper flere ser potensialet spill har.